Muzikant van de maand op de website musisite.com

In november 2007 word ik gekozen tot muzikant van de maand op musisite.com.

Ook al is het een tijdje geleden , lijkt het mij leuk om dit interview op mijn eigen site nog een keer te presenteren: In plaats van een Curriculum vitae...veel anekdotes over mijn beroepsverleden, de optredens met Andre Hazes en al die andere artiesten.Er zitten wel wat resten van de Duitse taal in dit interview...excuses daarvoor.. 

 

http://www.12dance.eu/components/com_jce/editor/tiny_mce/plugins/article/img/readmore.png); ">

 

 

Christoph Völcker

 

... trad als toetsenist op met tal van grote nationale en internationale artiesten. Sinds enkele jaren is hij zowel artistiek als zakelijk succesvol zelfstandig bezig met diverse eigen programma's. MusiSite ondersteunt goed ondernemerschap onder muzikanten en stelde de Tien Vragen aan deze inspirerende muzikant... 

Tot 2004 was je toetsenist in Hollywood Boulevard waarmee je heel veel grote artiesten uit binnen- en buitenland hebt begeleid. Een droom voor menig popmuzikant! Dus de hamvraag: Hoe kwam je bij die formatie terecht?

Ik kwam in 1997 bij Hollywood. En het was inderdaad in het begin de droom van iedere muzikant. Ik had net de “Europatournee” van de musical ‘Hair” gedaan. Dat was echt ongelofelijk hard werken. Ik studeerde nog in Hilversum toen, maar de tour was in Duitsland. Ik studeerde 4 weken en ik toerde vier weken. Een echte tour, dus best verschrikkelijk: per dag 400 km in de bus, 's avonds spelen, dan een feestje in hotel en de volgende dag weer weg… voor 170 DM per dag… echt heavy. 

Toen zag ik een auditie advertentie in het Conservatorium. Je zul het niet geloven, maar ik was de enige van het Hilversums Conservatorium die reageerde. Ik had voor de auditie niet eens een keyboardinstallatie. Ik heb er een geleend bij Kick Music. Ik beloofde hem dat als ik die auditie ging halen, ik de installatie ook zou kopen. De auditie ging goed, vooral omdat Jelle Douma, de drummer van de band, graag jazz speelde. En dat kon ik heel goed. Dus zo zijn wij samen verder gegaan. 
Het was echt een soort liefde op het eerste gezicht, zeker bij mij. Wij hadden toen met z`n vijven een heel sterke band en dus bandje bij elkaar. Bas, drums, gitaar en twee hele goede toetsenmannen. Wij repeteerden regelmatig en studeerden thuis alle artiesten in. 
Als je dus bijv. met Frans Bauer of Willeke Alberti speelde, zat je dus 2 weken thuis en zoekt je alle originelen partijen van de cd uit. En dan is Frans Bauer raar genoeg voor toestenmannen veel moeilijker te spelen dan Willeke Alberti of Jocelyn Brown ( vanwege de velen geluiden). 
Wij probeerden ieder artiest perfect te begeleiden. Dat heeft uiteindelijk ertoe geleid, dat we André Hazes live in Ahoy en ArenA mochten begeleiden. Hier heb ik als een mooie herinnering twee DVD opnames aan overgehouden. 
Verder hebben we nog veel meer artiesten begeleid, waaronder Jocelyn Brown: Omdat zij zelf piano speelt kon zij mij als goede pianist wel waarderen. 
Verder speelden wij met Gordon, Gerard Joling, Lee Towers en Anita Meyer. Maar ook met internationale sterren zoals John Miles, The Trammps, Johnny Logan and Tony Hadley (Spandau Ballet). 
Dat was altijd leuk, omdat er altijd een soort spanning was. Wij wilden de artiest perfect begeleiden, dus iedere noot, ieder geluidje telde. Geen fouten maken, maar toch bezield en groovy spelen. Wij hadden een ijzersterke ritmesectie en als toetsenman hoefde je alleen maar met deze jongens mee te gaan en het zat wel goed. 
Bijzonder leuk was het als je een keer een artiest solo mocht begeleiden. Zo bijv. André Hazes bij het eerste couplet van “Zij gelooft in mij”. Dan is het alleen piano en zang, alleen in de Amsterdam ArenA…dat is echt kicken! 

 Waar en wanneer is jouw muzikale leven begonnen?

Vroeg… Ik zong al in het babybedje met 16 maanden kerstliedjes…dus blijkbaar vond ik muziek wel leuk. Later ging ik met 8 jaar op pianoles… Ik had een zeer enthousiaste lerares. Aan haar heb ik mijn gevoel voor muziek te danken. Zij heeft mij de basisprincipes van muziek maken, oefenen en kwaliteit aangeleerd. 

Met 13 ben ik uit mezelf pop en jazz gaan improviseren en speelde in mijn eerste bandjes. Vanaf dat moment is het altijd blijven groeien: Ik was nog een tijdje rockzanger (behoorlijk slecht), heb in diverse fusion en jazzbandjes gespeeld en ben altijd blijven oefenen. Daarna de eerste professionele jobs, nog in Duitsland.

 Sinds een jaar of vier heb je geïnvesteerd in drie eigen programma's: 12Dance, de piano en the lounge project. Kun je ons wat meer vertellen over wat je in deze programma's doet?

Deze drie programma`s zijn achter elkaar ontstaan, in de tijd dat ik wegging bij Hollywood Boulevard. 

In “De Piano” vermaak ik mensen puur met mijn pianospel. Ik speel een smaakvolle mix van licht klassiek, bar room jazz en pop. Hierbij probeer ik authentiek de verschillende stijlen van pianomuziek ten gehore te brengen. Echt klassiek, echte jazz a la Errol Garner en Oscar Peterson, maar ook goed gearrangeerde popmuziek. Natuurlijk houd ik rekening met de verwachtingen van het publiek en de gelegenheid waar ik bij speel. Dus de muziek moet klasse uitstralen en herkenbaar zijn. Dit doe ik vaak bij diners en recepties voor bedrijven en particulieren. 
“The Lounge Project” ontstond als uitlaatklep van Christoph, de geluidenfreak. Ik vind het freaken met geluiden, het mixen, masteren en live producen altijd een ongelofelijke spannende bezigheid. Vooral ook omdat het zo anders is dan puur pianospelen. 
Ik wou hiermee een uniek concept opzetten, wat nog niet eerder in het entertainment circuit bestond. Ook omdat ik lounge muziek super geschikt vind om zakelijke evenementen te omlijsten. Die muziek straalt hipness uit, klinkt lekker jeugdig en is toch als achtergrondmuziek zeer goed bruikbaar tijden recepties of rustige zakelijke gelegenheden. 
"12dance" is uit mijn wens ontstaan om ook weer popmuziek te maken. Ik heb dat bij Hollywood Boulevard altijd met plezier gedaan, omdat het voor een toetsenman altijd een uitdaging is. En het is leuk om publiek met de juiste nummers of aan het dansen te krijgen of met ballads voor mooie emotionele momenten te zorgen . Gewoon mensen een mooie feestavond geven met goede popmuziek. Samen met mijn super zangeressen marleen van Emmerick, Elisa van Dolderen, Katell Chevalier, Evelyn Kallansee, Zosja el Rhazi, Lucette Snellenburg lukt dit ook aardig. 
Het leuke aan deze drie acts is, dat je ze ook tijdens een feest kunt combineren. Bv. pianomuziek tijden het diner en dansmuziek tijdens de feestavond. 

Arrangeer of schrijf je je eigen muziek voor deze programma's? 

De muziek voor The Lounge Project is helemaal van mijzelf. Daar heb ik 6 uur muziek voor geschreven. Hiervan ga ik volgend jaar en nieuwe CD maken. 

Verder heb ik liedjes gecomponeerd voor zakelijke producties met Lee Towers en voor de Duitse televisie. 
Ik heb ook voor 12dance en Hollywood Boulevard veel arrangementen van actuele popnummers geschreven. Deze arrangementen zijn gespeeld tijdens TV uitzendingen van “Het swingpaleis” met Manuela Kemp en tijdens optredens in Ahoy met bijv. Jodie Bernal.

 In een grijs verleden heb je theologie gestudeerd. Hoe raakt een student theologie in een leven in de muziek verzeild? 

Eh, eerder andersom: Hoe raakt een muzikant in de theologie verzeild? Tot mijn 19de was ik alleen maar met muziek bezig. Maar ik maakte mezelf wijs, dat ik in een wereld van armoede en onrechtvaardigheid geen artiest in een ivoren torentje mocht worden. Ik moest iets doen om de wereld te verbeteren. Daarom ben ik tegen mijn gevoel in theologie gaan studeren. 

Een nuttige omweg, maar toch een omweg. Ik ben in mijn studie erachter gekomen, dat je van god een bepaald talent hebt gekregen. En mijn talent ligt niet in de theologie. Ik kon het wel en ik heb op wilskracht zelfs mijn eindexamen theologie gehaald, maar mijn talent ligt in de muziek. 
Ik merkte dat ik voor muziek nooit moeite hoefde te doen. Ik kon altijd iets verzinnen, wat ik leuk vond om te doen. Oefenen, plannen, geluiden programmeren, naar concerten gaan, je muzikale horizon verbreden. Ik vind alles leuk, en alles lukt me meer of minder goed. 
En het belangrijkste is, dat ik mensen hiermee iets kan geven. Ik ben blijkbaar goed in mijn vak, dat zeggen mensen tenminste tegen mij. Ik heb altijd de drive om 120% te presteren. Zij het spelen, oefenen, programmeren. Maar ook de zakelijke kant vind ik erg leuk om te doen. Of ik nou voor bruidsparen de invulling van hun feest mag bedenken of een duur bedrijfsfeest van op maat gemaakt entertainment voorzie, ik stort me daar altijd voor 130% op. Omdat ik het leuk vind. 

Met name in the lounge project maak je gebruik van electronica om loops en samples te maken. Ben je op dat vlak autodidact, of bestaat er eigenlijk een opleiding voor zoiets? 

Ik ben zeker autodidact, maar er zal zeker ergens een opleiding bestaan. Ik zou alleen niet weten waar? Maar daar is makkelijk achter te komen via google. 

Ik heb hier mezelf muzikanten als Chick Corea, Herbie Hancock of Joe Zawinul als voorbeeld genomen. De synthesizer is voor mij gewoon een ander soort instrument. Je moet hem gewoon op een andere manier bespelen. Meestal gebruik je hem om andere instrumenten te imiteren (bas, blazers, strijkers, solo instrumenten). En meestal wijst het zich vanzelf. Ik vind het altijd ontzettend leuk, om met nieuwe geluiden te spelen. Hiervan krijg ik meestal genoeg inspiratie, om iets nieuws te verzinnen. 
Ook dit is iets wat moet groeien. Je begint met simpele dingen, zoals je synths goed programmeren: splits en layers maken, geluiden per liedje programmeren. Daarna werken met sequencer\opname software en dan ontstaan vanzelf de eerste liedjes. 
Ik heb alles “learning by doing” ontwikkeld. Belangrijk is ook naar andere toetsenisten luisteren. Mijn vriend Hans Voerman van Hollywood Boulevard was een grote inspiratie voor mij. (en ik voor hem, hoop ik). In die tijd speelden wij bij Hollywood met twee toetsenisten. Wij vulden elkaar perfect aan: Ik was de handige en virtuoze pianist, hij de geluidenwizzard. Ik heb van hem programmeren en midi geleerd, hij is door mij zich weer in jazz gaan verdiepen. Je moet gewoon op je oren vertrouwen en af en toe wat goede mensen om advies vragen, dan lukt het wel… Het is een beetje als videospelletjes of vroeger de “Märklin- treintjes”: gewoon zo lang klooien tot ie het doet. 

Je maakt ook gebruik van een houten vleugel imitatie. Klinkt handig voor de reizende toetsenist. Hoe werkt het instrument? 

Ik ben op het idee gekomen door de grote concerten bij André Hazes. Toen deden we dit al met een echte vleugel van de “Crazy Piano`s “. Bij deze vleugel waren de snaren en toetsen verwijderd, zodat een lege hoes was ontstaan. In deze lege hoes legde ik mijn masterkeyboard en die sloot ik aan op mijn sampler. Klaar was de vleugelimitatie . Later heb ik mijn eigen vleugelimitatie laten maken. 

Op deze wijze heb je optisch toch een echte vleugel, maar blijven je de geluidsperikelen van een akoestisch instrument bespaard. 
Een echte vleugel moet je eigenlijk altijd na een vervoer 2 keer stemmen, en je hebt vaak last van feedback. 
Dit gebeurt bij de houten vleugelimitatie niet, omdat het geluid digitaal wordt opgewekt . 
Voor mijn pianogeluid gebruik ik nog steeds een sampler Akai S 5000. Op deze wijze krijg ik het meest natuurgetrouwe pianogeluid. 
Tijdens pop en lounge optredens maak ik gebruik van mijn uitgebreide synthesizerverzameling . Ik vind nog steeds, dat je van elk belangrijk merk een synth moet hebben. Daarom heb ik een Yamaha S90 ES als masterkeyboard en een Korg Triton Extreme als synth, Roland VA 7, Roland XV 5080, Korg Trinity module, Emu Proteus 2000, Akai S 5000 Sampler en een Roland MC 505 groovebox. Als mixer gebruik ik een state of the art Yamaha 01 96 V2. Om de heleboel te controleren gebruik ik een Miditemp MP 88 W midimatrix. Dat zijn een hoop spullen die ik moet sjouwen, maar dit zorgt dan ook voor een perfect geluid. 

Artiesten zijn over het algemeen goede performers maar slechte planners. Bij succes komt meer kijken dan alleen "goed muzikant zijn". Wij vinden jou een zeer positieve uitzondering op de regel. Je muziek klinkt goed en ook zakelijk heb je alles goed voor elkaar. Wat is je geheim?

Mijn ouders! Dat is geen grap: van mijn moeder heb ik geleerd dat je nooit stil moet blijven staan, het altijd beter kan, dat je nooit klaar bent en je altijd iets te leren hebt. Van mijn vader heb ik geleerd dat je hard moet werken en dat je altijd goed voor je klanten moet zijn. 

Het is niet vanzelfsprekend dat je je geld als muzikant mag verdienen. Veel muzikanten gaan ervan uit dat je, als je maar veel oefent en naar jamsessies gaat, dat je dan wel werk hebt. Nou dat klopt helaas niet. 
Ik denk dat het belangrijkste is dat je kritisch naar jezelf kijkt. Oefenen en artistieke ontwikkeling zijn super belangrijk, maar je moet ook aan de zakelijke kant van je musicianship denken. En dus moet je net zo veel tijd in het ontwikkelen van je zakelijke kant steken, als in je instrumentbeheersing. 
Een zeker zeer leerzame schrik heb ik moeten ondergaan tijdens meerdere workshops van Alexander Beets over het onderwerp “Muzikant als beroep”. Je instrumentbeheersing is maar een onderdeel van je muzikantenbestaan. 

Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is: Wat is mijn product? Wij leven in een maatschappij waar je iets moet verkopen, dus wat is jouw product dat jij wilt verkopen? En wie zou het moeten kopen? Hiervoor zou je marktonderzoek moeten doen. Je hebt in Nederland best wat mogelijkheden om als muzikant aan het werk te komen in verschillende circuits. Bij ieder circuit past dan een ander soort “product”. Dat kan één en dezelfde persoon zijn, die verschillende producten aanbiedt. 

Bv. speel ik leuk jazz, dus ik kan in het jazz-kroegen circuit terecht. Hiervoor moet ik jamsessies aflopen en veel sociale contacten met muzikanten hebben. Of ik word muziek leraar, hiervoor moet ik lesplannen hebben en materiaal. Of ik zet een bruiloftsbandje op. Hiervoor heb ik een mooie website nodig, een demo CD en 4 uur repertoire. Als klassieke muzikant kan je in de musical wereld terecht of ik speel in bejaardenhuizen. Enzovoort. 

Je hebt naast klassiek piano ook contrabas gespeeld en zelfs een jeugdorkest gedirigeerd. Later heb je je meer toegelegd op musical en pop. Is er een specifieke reden voor deze omslag of kwam het gewoon op je pad? 

Ik ben met klassieke les begonnen toen ik 8 was, maar ik luisterde alleen maar naar rock en popmuziek. Mijn lerares kon me dit niet leren, dus ben ik zelf begonnen dit uit te zoeken. Ik had al met 15 mijn eerste bandjes en daar ben ik nooit meer me gestopt. Ik heb vanaf deze tijd altijd in bandjes gespeeld, dus mijn lichte kant is veel sterker ontwikkeld dan mijn klassieke kant. 

Ik houd ervan om klassiek piano te horen (van CD) en voor mezelf te oefenen (voor de techniek\instrumentbeheersing), maar ik zie mezelf meer als entertainment muzikant. Niet alleen maar een kunstenaar, maar een muzikant, die beide stijlen beheerst. Dat is juist mijn sterke kant. Op deze wijze kan ik kunst en entertainment met elkaar verbinden. En dan krijg je vermakelijke kunst of entertainment met niveau. 

Waar ga je ons in de nabije toekomst nog muzikaal mee verrassen? 

De Piano is nu ook te boeken met een violist en contrabassist/gitaar. Hier spelen wij Hot Club de France\ Weense Kaffeehaus muziek. Hier zijn helaas nog geen opnames van. Maar de eerste optredens zijn al met veel succes gespeeld. Ik ben blij, dat ik weer eens jazz mag spelen. Is toch altijd lekker om je vingers weer het werk te laten doen. 

Verder wil ik weer eens een nieuwe pianoplaat opnemen. Mijn pianospel is door de vele optredens in de laatste 3 jaar zo vooruitgegaan, dat mijn oude opnames niet meer zo representatief zijn. Maar dat vindt waarschijnlijk pas in de zomer plaats. 

In december ga ik verhuizen en dan kan ik daar ook eindelijk weer lesgeven. Het lijkt me leuk, om aan een beperkt aantal kinderen leuke en inspirerende lessen te geven. Niet meer dan 10 uur per week en alleen maar aan kinderen, die echt hun best willen doen. Ik vind dat ik van dat wat ik van mijn leraren heb ontvangen ook best iets verder mag geven. 

En dat is van mijn oude pianolerares het enthousiasme en van al die andere leraren en collega`s de liefde, passie en gedrevenheid, die wij als echte muzikanten met elkaar delen. 

Tweetz

Contact informatie

Marconistraat 135

\r\n

1223 BT Hilversum

\r\n

0655827583

\r\n

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Let's get social

Delen

Deel dit artikel

Bel 0655827583 of klik hier voor meer informatie!
Back to top